expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday 23 October 2011

Aurat dan Akhlak

Aurat dan akhlak adela prkra yg sgt pntg dlm khdpn muslim n muslimah...if xde n kurang slh satu drpdnya,maka lum ckup la acuan dlm khdpn kite...aurat kite wajib djga,manakala akhlak perlu dprbaiki dr ms ke semasa....n yg dbwh ini adela...:::Pendapat empat mazhab tentang aurat wanita Islam....

1. Mazhab Syafie’:
Pendapat pertama : Semua anggota badan (pendapat yang paling sahih)
Pendapat ke dua : Semua anggota badan kecuali muka dan tapak tangan (sekiranya tidak menimbulkan fitnah)

2. Mazhab Hanbali:
Pendapat pertama : Semua anggota tubuh kecuali muka dan dua tapak tangan. Jika mendedahkannya menimbulkan fitnah maka wajib juga ditutup.
Pendapat ke dua : Semua anggota.

3. Mazhab Hanafi:
Pendapat pertama : Semua anggota tubuh kecuali muka dan tapak tangan.
Bagaimanapun jika mendatangkan fitnah wajib ditutup.
Pendapat kedua : Semua anggota tubuh kecuali muka, dua tapak tangan dan tapak kaki hingga pergelangannya.

4. Mazhab Maliki:
Semua anggota tubuh kecuali muka dan dua tapak tangan. Jika mendedahkannya ditakuti boleh menimbulkan fitnah maka wajib juga ditutup.
Cuba anda bandingkan pendapat-pendapat mazhab yang telah disebutkan di atas. Kalau diperhatikan, tiada perselisihan pendapat yang ketara dari segi batasan aurat wanita. Dengan itu tiada ruang bagi wanita mukminat untuk mempertikaikan tentang masalah aurat kerana ia telah menjadi hukum dan peraturan syarak yang wajib dipatuhi oleh setiap wanita.

jika semalam kita diberi kekuatan untuk menjaga aurat dan akhlak kita,hari ini marilah kita ttp berusaha,n utk hari esok marila kita berdoa agar trus diberi kekuatan olehNya


No comments:

Post a Comment