expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Wednesday 26 October 2011

Beza Syaitan Penggoda Orang Kafir dan Orang Mukmin





1. Kenapa syaitan penggoda orang kafir itu gemuk, segar, rapi, dan memakai baju cantik?

Sebab orang kafir tidak pernah menyebut nama Allah. Pada waktu makan dia tidak menyebut nama Allah sehingga syaitan boleh makan bersamanya sampai puas. Ketika minum dia juga tidak menyebut nama Allah sehingga syaitan boleh ikut minum. Ketika memakai minyak rambut dia tidak menyebut nama Allah sehingga syaitan turut diminyakkan. Dan ketika memakai pakaian dia tidak menyebut nama Allah sehingga syaitan ikut memakai pakaiannya.

2. Kenapa syaitan penggoda orang mukmin kurus, kering, kusut, dan tidak berpakaian?

Orang mukmin selalu berzikir dan membaca bismillah menyebut nama Allah. Ketika hendak makan dan minum dia membaca Bismillah menyebut nama Allah, maka syaitan akan lapar dan haus. Ketika memakai minyak rambut dia menyebut nama Allah, maka syaitan itu kusut. Dan ketika memakai baju dia juga menyebut nama Allah menyebabkan syaitan itu tidak berpakaian."

Begitulah, betapa agungnya faedah membaca Bismillah. Baginda Rasulullah SAW mengajarkan agar umatnya memulakan segala perbuatan baiknya dengan membaca Bismillah, menyebut nama Allah SWT. Agar perbuatannya itu benar-benar mendapat keberkatan, tidak diganggu syaitan dan mendapat keredhaan Allah SWT.

No comments:

Post a Comment